FORMANDSBERETNING FOR 2019
2019 har været et stille år for grundejerforening.
Vi afholder i år en udskudt generalforsamling pga. Covid-19 og myndighedernes forsamlingsrestriktioner.
Det se heldigvis pt. ud til, at vi efter 4 måneder er på vej mod bedre tider.
Bestyrelsen valgte i april at fortætte uændret, til vi kunne afholde en generalforsamling på et tidspunkt.
Ingen kunne dog vide, hvornår og om det blev muligt i år.
Derfor er vores kontingent også blevet videreført fra sidste år, hvilket ingen endnu har protesteret i mod.
Økonomi:
Den kører efter vedtaget budget på sidste generalforsamling. Vores forening har en ok økonomi uden noget stort overskud, som det er hensigten.
Kontingent på 500,- kr. mener bestyrelsen passer til de udgifter og aktiviteter der for tiden arbejdes med i foreningen. Vi kender ikke til og planlægger heller ikke med øget udgifter i det kommende år.
Vores kasserer Martin arbejder troligt med, at få regninger betalt og indtægter kradset ind, så vores regnskab kan godkendes til sidst. Kæmpe tak for din arbejdsindsats Martin.
Også en tak til Freddy for, at du igen ville hjælpe os med revisionsopgaven.
Hjemmesiden og mail:
Johnny har opgaven med vores hjemmeside.
Indholdet rummer faktisk en del informationer. Specielt kan nye medlemmer få vigtig information.
Vigtig information vil stadig blive omdelt pr. brev til de få, der ikke har tilmeldt sig E-post ordningen.
Pt. arbejder vi med at få domænenavnet Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. hægtet på vores CVR nr.
Domænet er lige nu ejet Brian Geertsen, fordi han oprettede det i sin tid. Fremover vil det følge foreningens CVR.nr. og ikke en person. Og dog. Det er et krav, at der er en person der står bag et CVR. Nr. I vores tilfælde er det kassereren.
Vi er stadig interesseret i at låne billeder, der har historisk perspektiv for Konge-Åsen og scanne dem ind til hjemmesiden.
Fint arbejde og kæmpe tak til Johnny for dit arbejde med hjemmesiden.
Der er oprettet en Konge-Åsen gruppe under Facebook. Man kan tilmelde sig på
Årets gang i Konge-Åsen 2019:
Bestyrelsens fornemste opgave er, at gøre det rart at bo her. Alle i Konge-Åsen har dog et ansvar for, at hjælpe med til at det lykkes. Her tænkes særligt på de regler vi selv har vedtaget. Tænk på dine omgivelser og hvordan du undgår, at komme i konflikt med dine naboer. Tænk over, hvor du sætter din campingvogn eller trailer. Står den uhensigtsmæssigt eller i lang tid. Måske på fællesområder, hvor der ikke må stå noget.
Jeg bliver af og til kontaktet af medlemmer, der vil høre, hvad grundejerforeningen vil gøre ved forskellige problemstillinger som de er blevet vidne til. Nogle gange må jeg henvise til, at det er en politisag.
Grundejerforeningen har ikke bemyndigelse til at være politi eller have påtaleret over for medlemmer der skejer ud.
Det er kommunen der har påtaleret, hvis medlemmerne ikke kan enes, eller nogle forbryder sig mod reglerne.
Vi kan henstille i sager, inden det bliver så alvorligt, at indberetning til kommunen sker.
Hussalg:
I 2019 blev 7 huse overtaget af ny ejer. Det er langt over, hvad der i mange år har været normen for området. Hjertelig velkommen til vores nye medlemmer!
Vi håber I bliver glade for jeres valg af bosted.
Blomsterløg:
2000 påskeliljer løg blev plantet i efteråret ved fælles indsats i stikvejsbedene.
Helle og Bent i nr. 27 fik opgaven efter forrige års succes med krokus plantningen.
Kommunen skulle inddrages, pga. deres ejerskab af arealerne og fordi de ikke må slå græsset før påskeliljerne er visnet ned.
I år måtte vi selv betale for løgene.
Tusinde tak for jeres initiativ og planlægning Helle og Bent. Der er også en stor tak til dem som mødte frem og hjalp med plantningen. De lyser altså gevaldigt op her i foråret og så bliver de ikke spist af områdets rådyr.
Legeplads:
Det er en opgave der fylder meget i vores arbejde.
Kommunen har igen skiftet leverandør af legeplads godkendelse.
Der indløber dog stadig hvert kvartal en 10-12 siders rapport fra Kommunen indeholdende div. fund af fejl og mangler der skal rettes.
De handler mest om hypotetiske ting, der kunne tænkes at opstå, så kommunen kan se, de får noget for deres mange penge. Det nye firma dumper også vores legeredskaber i forhold til nye standarder, selvom de overholder de standarder, de blev godkendt efter den gang de var nye.
Firmaet skriver dog i rapporten, at der ikke er juridisk hjemmel til at de kan kasserer legeredskaberne.
Kommunen fastholder deres myndighed til selv at bestemme hvilke ISO-regler, der skal være godkendelseskriteriet. Derfor opstår denne konflikt.
Selvfølgelig skal ingen kunne komme til skade på vores legeplads men vi er kommet dertil, at vi selekterer, hvad der er vigtigt. Hvad mon kommunen vil gøre ved det?
Rapporterne er i øvrigt meget forskellige i deres konklusioner, selvom der intet er foretaget af rettelser på legepladsen i lang tid.
Vi har indgået en ny treårig kontrakt med Torben Nielsen om vedligeholdelse af arealet på legepladsen.
Det er blevet lidt dyrere end før, men der er kommet lidt flere ting til og pt. ser det ud til at arealet er bedre holdt.
Legepladsudvalg:
Jeg må med skam indrømme, at jeg ikke magter at drive det, så derfor har det fået fornyede kræfter tilført.
Desværre kom Covid-19 på banen, netop som man ville til at tage fat i sagen.
De tager fat igen, nu hvor de igen kan mødes. Det bliver spændende, hvad de kan få ud af de opsparede midler.
Vi skal huske at ansøge kommunen om byggetilladelse, hvis der skal placeres noget på legepladsen. Det er pga. adgangsvejen til deres vandboring oppe i hjørnet.
Hvis man gerne vil deltage i dette udvalg, skal man rette henvendelse til Johnny eller Claus.
Legepladsdag:
Vores sociale sammenkomst på legepladsen i august blev en vellykket eftermiddag med forskellige aktiviteter. Vi er stadig meget åbne for nye input til dagen. Gerne noget med køb/salg og spil hvor børn kan være med.
Vi gentager arrangementet igen til august og håber, at flere medlemmer vil komme forbi med kaffen og bruge et par timer sammen.
Veje og fortove:
Kommunen er blevet kontaktet ang. vores huller i vejen og hvor fortovsfliserne smuldrer. Der er nok snart behov for en gentagelse, da de ikke har reageret endnu.
Rotter:
Flere medlemmer har set rotter sidste år og i år.
Måske er de milde vintre en årsag til flere rotter. Vi betaler over ejendomsskatten til rottebekæmpelse, så ring til rotte fangeren, når du ser noget eller har mistanke om rotter. Det er ingen skam at tage fejl, men det er det - at lade stå til.
Husk lige et tjek af din forsikring. På mange skal der tilvælges skadesdækning mod rotter.
Det kan godt løbe op i ret store summer, hvis man bliver ramt.
SK Forsyning vil ikke høre tale om, at sætte fælder op i deres rør. ”De har nemlig ikke rotter i deres ledninger”.
Man skal nok opleve at blive ramt, før vi gør noget for at stoppe det.
Indbrud:
Vi er til stadighed plaget af dette uvæsen, som er kommet lidt for tæt på for nogle medlemmer.
Senest her i juni blev der midt om natten lyst ind ad folks vinduer. Garager og udhuse er blevet gennemrodet og en elcykel er stjålet.
Det er klamt og så ubehageligt at opleve den slags.
Vi kan nok ikke stoppe den slags mennesker, men vi kan gøre meget for at passe på vores ting og os selv.
Måske skal vi afholde et kursus igen i, hvordan man bedst sikrer sig mod den slags.
Nabohjælp ordning:
Jeg skal kraftigt opfordre til, at man går ind og tilmelder sig på https://nabohjælp.dk
Hvis man downloader deres app, kan man se hvilke naboer, der også er tilmeldt ordningen og dermed måske få lavet en aftale om at se efter huset, når man er væk.
Der bliver på deres hjemmeside også informeret om mange andre relevante ting. Det er gratis at være med og vi kan alle sammen få brug for hinandens hjælp.
Bähncke:
Måske pga. gunstige vejrforhold eller en bedre teknik på fabrikken, har der ikke været så voldsomme lugtgener i vinter, men helt lugtfri produktion kan vores nabo tilsyneladende ikke opnå.
Kobæk vejen:
Vi og flere medlemmer deltog i 2018 i en høringsproces oppe på p-pladsen ved Fælles-Flid.
Der bliver ikke planlagt med nye tiltag på vejen mellem Lodshusvej og Bakkedraget. Der er stadig meget tung trafik på vejen, som nogle af medlemmerne er meget bevidste om. Der bliver indført fartbegrænsning via nye skilte på hele Kobækvej.
Hundeposer i hækken:
Der bliver stadigvæk smidt hundeposer med indhold i vores hække. Noget forbandet svineri, som jeg håber ikke stammer fra vores egne medlemmer. Hvis man observerer den slags, må man godt på en pæn måde bede vedkommende om, at samle sin pose op og medbringe den til nærmeste skraldespand.
Skraldespande:
Kommunen fattes penge og vil ikke sætte flere skraldespande op i vores område. Grundejerforeningen ”driver” en ved indgangen til legepladsen.
Flis hugger:
Flis huggeren er en meget populær ordning.
Han kom ikke i foråret pga. Covid-19, men Peer kommer igen til efteråret har han lovet.
Trailer:
Der er blevet indkøbt en ny som vedtaget på generalforsamlingen i 2018. Den er meget brugt og der er nogle gange kø i bookingbogen.
Det er konstateret, at den også lånes af folk, der intet har med Konge-Åsen at gøre. Den er kun til låns af folk der bor i Konge-Åsen, eller som er med i bilen den er prodset på.
Familie og bekendte til bosatte i Konge-Åsen har ikke lov til at låne den.
Det er den trækkende bils ansvarsforsikring, der skal dække ved alle trailerskader. Ikke grundejerforeningen.
Kopien af registreringsattesten som skal medbringes ved lån, har en tendens til at forsvinde og må erstattes jævnligt. Hermed en opfordring: Husk at bringe den tilbage i postkassen efter brug.
Når I indleverer traileren til rep., skal I huske at oplyse jeres navn og hus nr., så vi kan se, at I kommer fra Konge-Åsen. Grundejerforeningen skal nok betale rep. omkostningerne på traileren.
Der ligger en informationsseddel i postkassen ang. brugen af traileren.
Husk at strege din reservation i bogen, hvis du alligevel ikke skal låne den som planlagt.
Ligeledes er der en forventning om, at traileren naturligvis er tømt og rengjort samt intakt, når den bliver afleveret.
Der har i den senere tid været en del omkostninger, da ikke alle har samme forståelse af ordet ”intakt”.
Pas godt på den. Den skal holde i mange år.
Trafik fra Møllebakken gennem Konge-Åsen:
Lokalplanen om ny boligbebyggelse på højskolen og ”mørbraden” blev vedtaget sidste år.
På borgermødet i det røde pakhus kort før, udtrykte jeg min bekymring ang. øget trafik gennem Konge-Åsen, som en følge af, at 200-250 mennesker skal til og fra området der ude.
Embedsfolkene fra kommunen mente ikke, det var en del af den fremsatte lokalplan og derfor ikke var et emne der skulle debatteres.
Det er et emne, jeg ikke agter at lade ligge uberørt og vil kæmpe for en sikker trafikafvikling i vores område.
Meny:
Jeg har løbende en dialog med KFI. om, at de skal holde området pænt. De skal lige forstå, at fortovet også en del af deres ansvar. De har dog ikke altid samme hurtige respons på henvendelserne.
Pt. er bygningen stadig til salg.
Græsvænget:
HD Ejendomme i Odense ejer den øjebæ af en græsmark over for T- krydset.
Jeg mener, det er ren chikane fra deres side over for os alle, at de nægter at slå deres græs.
Jeg har efterhånden bruget meget tid på at gennemlæse tinglyste servitutter helt tilbage fra tresserne, for at finde noget juridisk, der kan bruges som argumentation for, at de skal holde området. Det er ikke lykkedes.
Byg & Plan i kommunen kan godt se problemet, men kan ikke hjælpe os. De kan heller ikke se, hvad vi kan gøre.
Juridisk afd. i Slagelse kommune er blevet kontaktet og forelagt sagen. De vil måske se på det, hvis der indkommer en klage vedlagt billeder. Så det gør der nu.
Hans Henning Larsen
Konge-Åsen 13