FORMANDSBERETNING 27-04-2023

2022 var et år, hvor der ikke var så mange aktiviteter i vores Grundejerforening. Det betyder dog ikke, at vi i bestyrelsen ikke har noget at tage os til.

Høringssvar:

Jeg har lavet et høringssvar til kommunen i forbindelse med deres plan om nedlæggelse af vores skole i nærområdet. Desværre havde det som ventet, ingen som helst effekt på vores politikere, der tilsyneladende havde besluttet sig inden høringsrunden. Vi står nu tilbage med kommunens største skole på ca. 1300 elever i den anden ende af Skælskør. Det frie skolevalg i Skælskør er dermed helt bevidst fjernet fra forældrene. Konge-Åsen som før kunne tiltrække skolesøgende familier, står nu som et boligområde, der får mere end svært ved at sælge huse til den kategori. Det er ikke noget jeg finder på, men kan allerede dokumenteres hos byens ejendomssælgere. Vores ejendomme må påregne et værditab uden dog at kunne sætte procenter på. Min bekymring går især på, de børn fra vores bebyggelse, som nu tvinges ud på Næstvedvej til og fra skole. En skolevej der altid er blevet klassificeret som værende svært belastet og farlig, men alt for dyr at gøre noget ved. Der er gennem tiden blevet skrevet flere hyldemeter af videnskabelige undersøgelser og rapporter om, hvad en skolenedlæggelse betyder for et nærområde. Den slags er desværre ikke opmuntrende læsning.

Administration:

Mit arbejde med at supporterer byens ejendomsmæglere med sælger oplysninger ved hussalg, er tilsyneladende gået næsten i stå det seneste år. Der er kun kommet 2 nye medlemmer siden sidste generalforsamling. Hjertelig velkommen til vores nye medlemmer. Jeg håber I bliver rigtige glade for at bo her.

Græsmark over for Spar butikken:

Sidste sommer lavede vi en rundspørge til jer medlemmer om, hvad græsmarken over for Spar butikken kunne bruges til. Et meget entydigt svar var senior/ældre boliger. I forbindelse med høringsrunde til kommuneplan for Slagelse, som lige er sluttet, har jeg skrevet, vi ønsker at området administrativt overføres fra erhvervsområde til boligbyggeri. Boligforeningen som kan låne penge til den slags boliger på andre vilkår end private kan, blev også kontaktet. De ønsker desværre ikke at gå ind i den slags projekter, de næste mange år, var svaret. Hvorvidt det er muligt, at få en anden investor gjort interesseret, skal der arbejdes målrettet på. Vi skal selv ud og lave opsøgende arbejde, da ingen ting kommer af sig selv. Det har intet med grundejerforeningens arbejde at gøre, men vi vil så gerne skubbe sagen i gang, hvis vi kan. Lige nu, hvor materialerne er rasende dyre og renterne fortsat stiger, er der en udfordring med, at få projekt økonomien til at blive acceptabel.

Økonomi:

Den kører efter vedtaget budget på sidste generalforsamling. Der er et lille overskud og tingene kører rundt med de nuværende indtægter og udgifter. Vi arbejder ikke med planer eller kender til sager der kan påvirke vores kontingent for i 2023. Thomas har arbejdet fokuseret på regnskabet og med at få drevet de sidste restancer ind og betalt til tiden. Tak til Thomas for den store indsats du yder. Også en tak til Freddy for, at du igen ville hjælpe os med revisionsopgaven. Som forening rammes vi fortsat af stigende gebyrer fra div. finansielle operatører. I 2022 blev det 3700,- kr. Især er betalingsservice blevet en belastning, efter at MasterCard købte dem, men banken holder sig bestemt heller ikke tilbage. De negative renter er vi da heldigvis kommet af med nu, selvom det tog sin tid.

Hjemmesiden og mail:

Johnny har opgaven med vores hjemmeside. Indholdet rummer gode informationer og de sidste ref. fra møder. Specielt nye medlemmer kan få vigtig information. Vigtig information vil stadig blive omdelt pr. brev til de få, der ikke har tilmeldt sig E-post ordningen. Domænenavnet konge-åsen.dk er blevet hægtet på vores CVR nr. som igen er hægtet på et navn. Pt. Thomas Brændstrup. Fint arbejde og tusinde tak til Johnny for dit arbejde med de løbende opdateringer. Der er oprettet en Konge-Åsen gruppe under Facebook. Man kan tilmelde sig på https://www.facebook.com/groups/191690044208979/?notif_id=1511707798159429&notif_t=group_r2j_appr oved

Legeplads:

Vi får stadig 4 rapporter pr. år over fejl og mangler på vores legeplads fra kommunens indkøbte rådgiver. Hvis der er nogle relevant afvigelser eller skader, tager vi aktion, enten til Indu eller får det fikset selv. Vi har i januar 2022 underskrevet en ny 7-årig kontrakt med Indu, om vedligeholdelse af deres legeredskaber. Vi har som i den forrige udeladt vedligeholdelse af faldunderlaget fra kontrakten. Vi skal selv sørge for at løsne faldunderlaget en gang om året. Der blev afholdt en arbejdsdag på legepladsen sidste år, hvor flere små opgaver lige blev udført. Vi har pr. 1. maj 2023 indgået en ny treårig kontrakt med Gregers Rasmussen om vedligeholdelse af arealet på legepladsen. Vi håber han vil holde det lige så pænt Torben gjorde. Torben har af personlige grunde ikke ønsket at fortsætte.

Legepladsudvalg:

Da Covid-19 ikke stod i vejen mere, blev der sat skub i udvalgets arbejde. Vi havde stadig ca. 40.000 kr. af vores formue, som var øremærket til nye tiltag på legepladsen. Johnny og Claus fik målt op og lavet en skitse, som dannede grundlag for en byggeansøgning til kommunen. Det skal man nemlig lave, hvis du vil bygge en klatrevæg og et lille legehus på vores legeplads. Johnny var kæk og sendte materialet ind som aftalt. Han var bare ikke klar over, hvad han havde involveret sig i og med hvem. Jeg kan ikke her finde plads til at beskrive, hvilke forviklinger og rod en så banal sag, kan afstedkomme i kommunens forvaltning. Efter 4 mdr. og en meget forvirrende sagsbehandling kom så en betinget tilladelse. Nikostine A/S som var leverandør af klatrevæggen fik en total entreprise, da vi så ikke skulle forholde os til alle de mange og indviklede ISO-normer, der er for den slags legeredskaber. Johnny havde brugt timer på at tegne og projekterer et legehus af EUR-paller. Vores Spar købmand blev med Arnes hjælp sponsor på pallerne. Legehuset blev bygget i Johnnys garage bid for bid og malet og malet og til sidst malet (tak til Peer og Jette med flere for hjælpen) inden det blev samlet på legepladsen. Mandag i uge 7 oprandt, hvor klatrevæggen skulle rejses. Den dag skulle alt gå galt! Nikostine ville ikke opsætte væggen, hvor vi havde lavet opmærkning ifølge byggetilladelsen. De satte pæleboret i der, hvor de mente den skulle stå. I en dybde på 90 cm borede de direkte ned i et 90 mm vandrør der forbinder pumpestationen med vandværket. De lagde da godt mærke til, at der kom meget vand op af hullet, men mente det nok bare var et gammelt dræn, de have ramt på vejen ned. De fik hastigt sat klatrevæggen op. Pakkede sammen og kørte hjem til Viborg. Johnny optog en video 15 min. efter de var kørt. Der står legepladsen under vand. SK-Forsyning kom ræsende efter Johnnys alarmopkald og begyndte straks på en redningsplan. Den gik heller ikke helt efter planen og vandet stod efterhånden op til sædet på vore bænksæt. 3 store pumper blev rekvireret og indsat mens ledningen blev lukket. Da det ikke var vores ansvar, at skaden var sket, sendte SK-Forsyning en faktura på 45.000 kr. til Nikostine A/S Vi stod nu med en væltet klatrevæg, der var revet op af SK-Forsyning for, at de kunne komme ned og reparerer skaden. Derudover havde Nikostine spredt overskydende grus, fra deres faldunderlag, ud over vores gamle faldunderlag fra Indu, som ikke er mage til. Problemet er nu, at når to forskellige ral størrelser blandes, pakker gruset over tid, som det kendes fra stabilgrus. Dermed opfylder det ikke ISO-kravet til faldunderlag mere. Faldgrus med certifikat til hele legeområdet er meget dyrt.

Nikostine afviste alle vores argumenter og forlangte, at vi skulle påtage os skylden, for at de havde boret ned i vandrøret og dermed sende regningen fra Sk-Forsyning over til os. Det var heller ikke deres skyld, at klatrevæggen var revet op og skulle genplaceres. Det skulle vi betale dem en ny opsætning for. Vi var ret sikre på vores uskyld, men kontaktede legepladsinspektøren for en konsulent time, for at være helt sikre i vores sag samt få noget juridisk skyts. Advokat-hjælpen blev derefter konsulteret. Jeg sendte derefter Nikostine en skrivelse + video, som ret stramt belyste vores synspunkter og betingelser i henhold til reklamationsretten. Vi ville desuden sende alle materialer retur til Viborg, for deres regning. Dagen efter ringede deres chef og kunne meddele, at det hele blev reetableret og alle konstruktionsfejl ville blive ordnet uden ekstra faktura.

Nu står der en godkendt klatrevæg til ungernes benyttelse.

Legehuset måtte desværre gennem en ekstra bygge fase, for at kunne blive godkendt. Johnny passer godt på medlemmernes penge, så da Jem og Fix ikke havde den liste, han skulle bruge, nægtede han at købe den til overpris hos XL-byg. Man er jo gammel sløjdlærer, så det kunne han da selv fabrikerer af noget træ, han fandt på lageret. Han endte på skadestuen en del blod fattigere og måtte indkassere 8 sting i fingeren. Han har nu lært, at man aldrig skal slås med en rundsav, for den vinder. Ps. Han måtte hente listen hos XL-byg et par dage senere. Nu står der et næsten færdigt men godkendt legehus. Der mangler kun lidt maling hist og her. Claus og Johnny med flere; Tusinde tak for jeres stor arbejde og de mange forbrugte timer med projektet. Det har så sandelig været lærerigt.

Legepladsdag for alle:

Vores sociale sammenkomst på legepladsen i august blev som vanlig en fin og vellykket eftermiddag med godt vejr.

Vi gentager arrangementet igen til august og håber, at flere medlemmer vil komme forbi med kaffen og bruge et par timer sammen. Veje: Kommunen er blevet kontaktet ang. vores huller i vejen. De kom ikke sidste år og gør det nok heller ikke i år. Det bliver kun dyrere og dyrere at udbedre skaderne.

Flis hugger:

Flis-huggeren er en ordning, vi fortsætter med, selvom der ikke er så meget at lave for Gregers som før i tiden.

Trailer:

Der blev sat kodelås på den sidste år som et forsøg, da den også blev ”lånt” af folk, der intet har med Konge-Åsen at gøre. Den er kun til låns af folk der bor i Konge-Åsen, eller som er med i bilen den er hægtet på. Familie og bekendte til bosatte i Konge-Åsen har ikke lov til at låne den. Vores omkostninger til vedligeholdelse er da også faldet siden der kom lås på. Det er den trækkende bils ansvarsforsikring, der skal dække ved alle trailerskader. Ikke Grundejerforeningen. Kopien af registreringsattesten som skal medbringes ved lån, har en tendens til at forsvinde og må erstattes jævnligt. Hermed en opfordring: Husk at bringe den tilbage i postkassen efter brug. Når I indleverer traileren til rep., skal I huske at oplyse jeres navn og hus nr., så vi kan se, at I kommer fra Konge[1]Åsen. Grundejerforeningen skal nok betale rep. omkostningerne på traileren. Der ligger en kalender i postkassen ved traileren til booking. Husk at strege din reservation i bogen, hvis du alligevel ikke skal låne den som planlagt. Ligeledes er der en forventning om, at traileren naturligvis er tømt og rengjort samt intakt, når den bliver afleveret. Pas godt på den. Den skal holde i mange år.

Servitutter og love:

Jeg bliver nogle gange kontaktet af medlemmer som fejlagtigt tror, at jeg skal give tilladelse til, at de må bygge eller bruge bestemte materialer i forbindelse med vedligeholdelse eller byggeri. Det har jeg ingen beføjelser til. Jeg kan kun henvise til de gældende servitutter. Det er alene kommunen, der har påtaleret og bestemmer i den slags sager. Husk at tage dem med på råd, inden det er for sent. Det kan blive dyrt at gå sine egne veje.

Hans Henning Larsen

Konge-Åsen 13