Formandsberetning for 2017

2016 var et år med små og gode udfordringer i vores grundejerforening.

Bestyrelsen sidder dog ikke passivt hen, men har haft lidt at se til gennem hele året.

 

Økonomi:

Vores forening løber rundt med en sund økonomi, uden et prangende overskud. Helt efter hensigten.

Vi mener, at vores nuværende kontingent er passende til de opgaver der pt. ligger i foreningen.

Vores kasserer Peer arbejder stadig ihærdigt med, at få udgifter og indtægter til at passe, så vores regnskab kan godkendes. Tak for dit store arbejde Peer!

 

Hjemmesiden:

Johnny hekser lidt med vores hjemmeside. Den indeholder nu en masse informationer. F.eks. bliver alle møde ref. og informationer lagt op på siden. Vigtig information bliver stadig omdelt pr. brev til dem, der ikke har tilmeldt sig E-post ordningen.

Vi sælger også annoncepladser som giver lidt til den fælles kasse. Vi har et ønske om at udvide og sælge annoncepladser til andre aktører også.

Vi er stadig interesseret i billeder fra den gang området blev til, vil vi gerne scanne dem ind til hjemmesiden.

Tak til Johnny for dit store arbejde med hjemmesiden. Du løfter opgaven godt!

Attraktivt område

I bestyrelsen arbejder vi målrettet på, at gøre området ”lækkert” for potentielle købere, så priserne ikke synker mere.

Vi skal fortsat arbejde med nye tiltag, der gør det rart at bo her.

Husk at vi også selv har et stort ansvar for at hjælpe med til, at det lykkes. Her tænkes særligt på de tinglyste regler der er beskrevet i lokalplanen samt de regler vi selv har vedtaget som supplement. Tænk på dine omgivelser og hvordan du undgår at komme i konflikt med dine naboer.

Der er i 2016 solgt 3 huse i Konge-Åsen. Hjertelig velkommen til de nye medlemmer!

Vi håber I bliver glade for jeres valg af bosted.

Skraldespande på stierne:

Det lykkedes ikke trods gentagne samtaler, gode argumenter og billed dokumentation, at få kommunen til at forstå, vores problemer med henkastet affald i området. Hvis vi skulle have ekstra skraldespande skulle de jo også efterkomme andres ønsker om lignende. Deres omkostninger på området skulle reduceres og lige pludselig ville de også fjerne dem vi havde i forvejen. At folk smider affald i naturen, syntes ikke at være et problem kommunen skulle tage sig af.

”Hvis det er et problem, skal vi rette henvendelse til MENY om, at sætte affaldsbeholder op ved deres butik”.

Problemet med henkastet hundeposer blev kommenteret med, at det er folks eget problem at slippe af med dem. Det er så det der sker. ØV for en ligegyldige og nedladende holdning til problemet.

Peer er så venlig, at passe det skraldestativ der står ved legepladsens indgang. Tak for hjælpen Peer.

Er der nogle her på generalforsamlingen, der har en idé til at løse dette stigende affalds problem?

Gadelygter:

Det har lange udsigter med udskiftningen af vores elendige gadebelysning her i Konge-Åsen.

Kommunen arbejder i øjeblikket på en aftale med SK Gadelys A/S om udskiftning af gammel belysning med ny energivenlig teknologi. Der arbejdes med en tidshorisont på 6 år. Hvor Konge-Åsen står på listen vides ikke.

Muligheden for at bruge alternative kanaler, f.eks. brugerrepræsentanterne i SK’s bestyrelse undersøges.

Fibernet:

Vi arbejder fortsat på muligheden for at få etableret fibernet, som er med til at fremtidssikre området. Det er for mange mennesker i dag et krav, at kunne arbejde hjemme fra.

Hvis vores huse i Konge-Åsen skal kunne sælges, skal der være et alternativ til den nuværende kabel model.

Fibia har henvendt sig ang. et opstartsmøde/afklaringsmøde den 24. april. Nu er det bare hele Skælskør, der er målet for dem, hvor 32 % skal tilslutte sig inden de begynder at grave. Jeg deltager i mødet sammen med Brian Geertsen som er projekt driver for Kong-Åsen.

 

Legeplads:

Det er gået hen og blevet vores største udfordring og mest tidskrævende aktivitet.

Kommunen har udliciteret godkendelserne af legepladser. Vores står på kommunal jord og er dermed indbefattet. De betaler for disse kontrolbesøg og vi laver iflg. aftale et tjek af redskaberne hver 14. dag.

Der differenseres ikke om det er en stor eller lille legeplads eller på besøgsfrekvensen.

Så langt så godt!

To gange om året indfinder der sig en 10-12 siders rapport fra dette firma.

De bliver mere og mere suspekte og uforståelige, som tiden går. Til at starte med for to år siden var det forståelige afvigelser, der skulle rettes. Nu handler det om at opfinde fejl, så firmaet kan opretholde deres besøg.

Selvfølgelig skal man ikke kunne komme til skade på vores legeplads, men det har taget en uacceptabel retning der ikke giver mening mere.

Jeg har forsøgt, at snakke med kommunen om problemet, men det er en færdig pakke, der ikke kan gøres noget ved. Nu bliver vi nød til at bremse op for disse vanvittige påbud og selekterer dem. Så må vi se, hvad kommunen vil gøre ved det.

 

Legepladsudvalg;

Der er indkommet flere forslag til aktiviteter og redskaber, der skal løfte oplevelsen og kvaliteten for legepladsen. Udvalget arbejder videre med disse. Sidste år blev der afsat kr. 15.000 som de vurderede at man ikke kunne købe ret meget for. Derfor er der igen i år afsat et tilsvarende beløb, i håbet om at legepladsen kan tilføres noget nyt.

I forsøget på at spare penge, har Johnny påtaget sig en reparationsopgave af den røde vippehøne, der var meget medtaget af tidens tand. Tak fordi du bruger din tid på det også.

Ny Kontrakt om pasning af legepladsarealet er ved at blive forhandlet på plads.

 

Legepladsdag:

Vores sociale sammenkomst på legepladsen den 14. august blev en vellykket eftermiddag.

Kl.14:00 hvor vi skulle starte, åbnede himlen sig i en af sommerens kraftige byger. Alle fremmødte søgte ly i stuen hos Peer og Jette i nr. 55.

Ca.45 min. senere kunne alle deltagerne igen komme på græs til en fornøjelig eftermiddag.

Der blev handlet, leget og snakket alt imens lirekassen spillede. Vi er stadig meget åbne for nye input til dagen.

Vi gentager arrangementet igen til august og håber, at flere medlemmer vil komme forbi med kaffen.

 

Bähncke:

Ang. lugt gener er vi i dialog med fabrikken, men de har en udledningstilladelse, som de forholder sig til.

Der findes tekniske løsninger på problemet, men de er ret dyre, så Bähncke vil helst ikke tale om dette.

De skal ikke koge andet end rødkål, så lugten begynder igen til efteråret. Vi håber de indkøringsproblemer der har været, vil resultere i mindre lugtgener til efteråret.

Spørgsmålet om øget trafikstøj og vejbump på Kobækvej er blevet drøftet, men der foreligger ikke konkrete støjmålinger, men emnet tages op igen på foranledning af konkrete henvendelser fra grundejerne.

 

Udbedring af huller i vejen ved krydset:

Hullerne er repareret, men kvaliteten er desværre under al kritik. Vi kontakter dem for en ommer.

Hvis du har noget der skal udbedres i vej eller fortov, så meld det på kommunens hjemmeside.

 

Kursus i førstehjælp og hjertestarter:

Interessen for at afholde et kursus i førstehjælp og hjertestarter ønskes behandlet på generalforsamling.

Som sponsor har man mulighed for tilkøb af førstehjælpskursus til 16 personer i 4 timer til sponsorpris kr. 3.500,- ekskl. Moms og her er inkluderet transport for underviser. Kursuset kan afholdes, hvor det passer os, og hvornår det passer os. Det kan selvfølgelig afholdes i weekenderne.

 

Rotter:

Vi er så uheldige at de behårede bæster nu begynder at blive en plage i Konge-Åsen.

Tjek lige med jeres forsikring, om I er sikret ved rotteskader. Det kan nemlig blive en meget dyr oplevelse.

Jeg har talt med rottefangeren fra kommunen, der kan anbefale et rottespær ind til din ejendom. Det koster 3.300 kr. inkl. moms og montage. Det skal efterses en gang pr. år af en fagmand.

De store rør i stamvejen er SK- forsynings ansvar. Jeg vil prøve, at kontakte dem ang. dette problem.

Iflg. rottefangeren skal vi nok ikke forvente en positiv tilbagemelding.

 

Støj fra køleanlæg hos Meny:

Jeg har kontaktet MENY ang. problemet og Brian vil gerne sætte nogle støjskærme op omkring køle kompressoren bag butikken. Det sker nok først til sommer.

 

Planlægning af medlemsmøde ang. indbrudssikring:

Jeg har endelig langt om længe fundet et navn hos politiet, som over tlf.- svaren har tilkendegivet, at det godt kan lade sig gøre at lave sådan et kursus.

Er der her på generalforsamlingen nogle der vil komme til sådan et møde i efteråret, eller skal jeg lade det falde?

 

Flishugger:

Flishuggeren er stadig en efterspurgt ordning vi har i foreningen, så den fortsætter. Han kommer i år søndag den 23. april og lørdag den 28. oktober.

I år startes der ved de højeste husnumre.

 

Trailer:

Vores fælles trailer er meget brugt og står ved nr. 78. Pas godt på den.

Når I indleverer den til rep., skal I huske at få skrevet jeres navn og hus nr. på fakturaen, så vi kan se, at I kommer fra Konge-Åsen. Grundejerforeningen skal nok betale alle omkostningerne på traileren.

Der ligger en informationsseddel i postkassen ang. brugen af traileren.

Husk at strege din reservation i bogen, hvis du alligevel ikke skal låne den som planlagt.

Beplantning:

Da kommunen rev buskene op over for Meny for at så græs, blev det den gang aftalt med dem, at de skulle plante nogle træer med blomsterne fodposer. Det kan de ikke huske noget om mere (eller vil ikke). Jeg har ikke tænkt mig at give op i den sag men opgaven er ikke nem.

Græsvænget:

HD Ejendomme i Odense blev sidste år kontaktet mht. deres område Græsvænget.

De har planeret græsmarken foran vejkrydset, men mangler at samle sten så græsset kan slås.

Dermed skulle den største øjebæ i Konge-Åsen gerne forsvinde.

 

Kvalitetssti gennem det vestlige Konge-Åsen:

Grundejerforeningen er blevet kontaktet af Dansk Vandrelaug. De oplyser, at de arbejder med, at oprette en vandrerute, der inddrager et stykke af den vestlige del af Konge-Åsen.

Hans Henning Larsen, Konge-Åsen 13